Odbornosti a dovednosti
Tak jako indiáni získávali za různé činy orlí pera, na jejichž konci se houpala různobarevná kolečka, tak i členové oddílu mohou získat své „kolečko odbornosti či dovednosti“. Symbol na kolečku značí, co tento jedinec dokázal. Výšivka se nosí na oddílovém tričku na pravé straně. Odbornosti a dovednosti jsou rozděleny na tři stupně obtížnosti tak, aby i nejmladší členové oddílu měli šanci některou dovednost získat. Zkoušky se musí plnit vždy od prvního stupně, přes druhý až ke třetímu.
Odbornosti a dovednosti jsou:
- Znalec zvířat
- Znalec rostlin, hub a stromů
- Táborník
- Zdravotník
- Topograf a šifrant
- Řemeslník
- Sportovec
Znalec zvířat 1.st. - věk 4-6 let
- zvířata:
- zná v přírodě volně žijících 10 savců
- zná v přírodě volně žijících 5 ptáků
- zná v přírodě volně žijící 2 obojživelníky
- zná v přírodě volně žijící 2 ryby
- zná v přírodě volně žijící 2 plaze
- zná v přírodě volně žijících 5 zástupců hmyzu
- určí zvíře podle zvuku – alespoň 3
- určí zvíře podle srsti, paroží, peří apod. – alespoň 2
- alespoň 1x zakrmoval zvěř
- alespoň u 5ti zvířat dokáže popsat potravu, kde přebývá a to nejdůležitější o nich
- nasbírá pro zvířátka kaštany nebo žaludy – alespoň 1 kg
- stopy:
- rozezná stopu ptáka od stopy savce
- určí 2 stopy
- určí zvíře podle stop v přírodě (dutina ve stromě, okousaný strom, okousaná šiška, trus, obydlí, apod.) – alespoň ve 3 případech
- nalezne v přírodě stopu zvířete a určí jí
Znalec zvířat 2. st. - věk 7-9 let
- zvířata:
- zná v přírodě volně žijících 15 savců
- zná v přírodě volně žijících 10 ptáků
- zná v přírodě volně žijící 4 obojživelníky
- zná v přírodě volně žijící 4 ryby
- zná v přírodě volně žijící 4 plaze
- zná v přírodě volně žijících 10 zástupců hmyzu
- určí zvíře podle zvuku – alespoň 6
- určí zvíře podle srsti, paroží, peří apod. – alespoň 5
- alespoň 3x zakrmoval zvěř
- alespoň u 10ti zvířat dokáže popsat potravu, kde přebývá a to nejdůležitější o nich
- nasbírá pro zvířátka kaštany nebo žaludy - 3kg nebo nasuší pytel sena
- stopy:
- zná, způsob, jak se odlévá stopa
- určí 5 stop
- určí zvíře podle stop v přírodě (dutina ve stromě, okousaný strom, okousaná šiška, trus, obydlí, apod.) – alespoň v 6ti případech
- nalezne v přírodě 2 stopy zvířat a určí je
- dokáže udržet stopu alespoň 50 m
Znalec zvířat 3.st. - věk 10-13 let
- zvířata:
- zná v přírodě volně žijících 25 savců
- zná v přírodě volně žijících 20 ptáků
- zná v přírodě volně žijící 8 obojživelníky
- zná v přírodě volně žijící 8 ryby
- zná v přírodě volně žijící 7 plaze
- zná v přírodě volně žijících 20 zástupců hmyzu
- určí zvíře podle zvuku – alespoň 10
- určí zvíře podle srsti, paroží, peří apod. – alespoň 10
- alespoň 5x zakrmoval zvěř
- alespoň 1x rybařil
- zná alespoň jedno chorobu divokých zvířat a umí jí popsat
- alespoň u 15ti zvířat dokáže popsat potravu, kde přebývá a to nejdůležitější o nich
- nasbírá pro zvířátka kaštany nebo žaludy - 5kg nebo nasuší 2 pytle sena
- stopy:
- umí odlít stopu
- určí 10 stop
- určí zvíře podle stop v přírodě (dutina ve stromě, okousaný strom, okousaná šiška, trus, obydlí, apod.) – alespoň v 10ti případech…
- nalezne v přírodě 3 stopy zvířat a určí je
- dokáže udržet stopu alespoň 100 m
Znalec rostlin, hub a stromů 1. st. - věk 4-6 let
rostliny:
- zná alespoň 5 kvetoucích rostlin
- zná alespoň 3 rostliny podle listu
- zná alespoň 2 jedlé plody rostlin
- zná alespoň 1 obilovinu
- udělá alespoň 1 list do herbáře
stromy:
- zná alespoň 2 rozdíly mezi listnatými a jehličnatými stromy
- ví, který jehličnatý strom na zimu opadává
- zná alespoň 2 jehličnaté stromy
- zná alespoň 5 listnatých stromů
- určí alespoň 1 strom podle šišky
- určí alespoň 2 stromy/keře podle plodu
- zná alespoň 1 keř
houby:
- zná alespoň 4 jedlé houby
- zná alespoň 2 jedovaté/nejedlé houby
- najde ve volné přírodě jedlou houbu
- ví, co si má s sebou na houbaření obléct a vzít s sebou
- ví, že houby, které neznáme, nesbíráme
- chová se jako slušný houbař (nekřičí, nenechává po sobě nepořádek, neničí nejedlé houby
Znalec rostlin, hub a stromů 2 st.- věk 7-9 let
rostliny:
- zná alespoň 10 kvetoucích rostlin
- zná alespoň 7 rostlin podle listu
- zná alespoň 4 jedlé plody lesních rostlin/keřů
- udělá alespoň 5 listů do herbáře
- bezpečně rozezná podle obrázku borůvku od vraního oka čtyřlistého
stromy:
- zná alespoň 4 jehličnaté stromy
- zná alespoň 8 listnatých stromů
- určí alespoň 3 stromy podle šišky
- určí alespoň 4 stromy/keře podle plodu
- zná alespoň 2 keře
- určí 2 stromy podle kůry
- alespoň u 3 stromů ví, k čemu slouží jejich dřevo
- vysadí alespoň 1 strom
- udělá 1 výrobek nebo potravinu z dřevin či jejich plodů či květů
houby:
- zná alespoň 8 jedlých hub
- zná alespoň 5 jedovatých/nejedlých hub
- ví, jak pozná bedlu od muchomůrky
- ví, pod jakým stromem najde nejčastěji kozáka, a kde najde nejčastěji bedlu
- zná alespoň 2 houby, které rostou na louce
- vyjde alespoň 1 za rok na houby
Znalec rostlin, hub a stromů 3.st.- věk 10-13 let
rostliny:
- zná alespoň 15 kvetoucích rostlin
- zná alespoň 12 rostlin podle listu
- zná alespoň 6 jedlých plodů rostlin/keřů
- udělá alespoň 10 listů do herbáře
- zná alespoň 3 jedovaté rostliny
- ví, k čemu „převážně“ slouží, která obilovina
- určí alespoň 1 mech
- vypěstuje rostlinu či strom ze semínka (může být i ta, co pěstujeme na zahradě)
- zná alespoň jednu chorobu rostlin nebo stromů a alespoň 1 škůdce
stromy:
- zná alespoň 5 jehličnatých stromů
- zná alespoň 10 listnatých stromů
- určí alespoň 5 stromů podle šišky
- určí alespoň 6 stromy/keře podle plodu
- zná alespoň 2 keře
- určí 5 stromů podle kůry
- alespoň u 5 stromů ví, k čemu slouží jejich dřevo
- vysadí alespoň 5 stromů
- udělá 3 výrobky nebo potraviny z dřevin či jejich plodů či květů
houby:
- zná alespoň 15 jedlých hub
- zná alespoň 10 jedovatých/nejedlých hub
- ví, co dělat při otravě houbami
- zná alespoň tři dvojice hub, u kterých může dojít k záměně
- umí uvařit alespoň jedno jídlo z hub
- vyjde alespoň 3 za rok na houby
TÁBORNÍK 1. st.- věk 4-6 let
táboření:
- ví, jak se staví klasický stan
- vybere vhodné místo pro stavbu stanu
- správně roztřídí odpadky do příslušných kontejnerů
- ví, že odpadky patří do koše a ne do přírody a chová se podle toho
- alespoň 1x za rok se zúčastní akce „úklid“
- zvládne sbalit spací pytel
- ví, co je to KPZ
- umí si pod střechou rozdělat ležení
oheň:
- zvládne nasbírat dřevo na oheň, i chrastí
- nepoužívá oheň jako hračku
- u ohně dodržuje základní bezpečnost
- umí uklidit a zamaskovat ohniště
- ví, z jakého stromu je nejlepší kůra na rozdělání ohně
vaření:
- oškrábe alespoň 5 brambor
- rozezná základní druhy potravin
- umí namazat chleba
- dodržuje hygienické návyky při vaření a zacházení s potravinami
- rozezná základní nádobí
- umí uvařit čaj (na sporáku, kamnech)
- umí nakrájet salátovou okurku na kolečka
- dokáže rozmíchat mouku ve vodě, aniž by zůstaly hrudky
- umí opéct na ohni špekáček
- umí utřít nádobí
turistika:
- alespoň 1x za rok spal ve stanu
- ví, kde se nachází 2 nejbližší vlakové nádraží
- ví, kde se nachází 3 nejbližší autobusové zastávky
- dodržuje oddílové signály – nástup, příprava, schovat se
- umí chodit ve dvojici
- v přírodě nachodil během výprav alespoň 10 km (sčítá se, nemusí být naráz)
TÁBORNÍK 2. st.- věk 7-9 let
táboření:
- umí postavit klasický stan
- vybere vhodné místo pro stavbu alespoň tří stanů
- ví, jak nakládat s odpadky na výpravě
- pokud uvidí v přírodě odpadky, nenechá to jenom tak
- alespoň 3x za rok se zúčastní akce „úklid“
- zvládne sbalit batoh na jednodenní výpravu, ví co si má vzít s sebou
- vyrobí si svou KPZ, kterou nosí s sebou na oddílové akce
- umí si rozdělat ležení ve stanu
oheň:
- umí postavit alespoň 2 druhy ohňů
- ví, na jakém místě je nebezpečné rozdělat oheň a proč
- umí postavit ohniště
- podařilo se mu zapálit oheň
- ví, jak bezpečně uhasit oheň a taky to, kdy se mohu od ohniště vzdálit
vaření:
- zvládne oloupat cibuli a nakrájet jí
- zvládne ukrojit chleba na prkénku
- zná alespoň jeden jednoduchý recept na pokrm
- zvládne jednoduchou pomazánku
- umí uvařit brambory nebo rýži nebo těstoviny (sporák, kamna)
- oloupe vajíčko uvařené natvrdo, ví jak dlouho se vajíčko vaří
- zvládne si nařezat špekáček
- umí používat struhadlo
- umí umýt nádobí
turistika:
- alespoň 3x za rok spal ve stanu
- umí vyhledat vlakový nebo autobusový spoj
- zvládne si připravit na schůzku jednu hru
- alespoň 1x za rok spal pod širákem
- zvládne přesun v zástupu
- v přírodě nachodil během výprav alespoň 20 km (sčítá se, nemusí být naráz)
TÁBORNÍK 3. st. - věk 10-13 let
táboření:
- umí postavit a složit klasický stan do 15ti minut
- vybere vhodné místo pro táboření celého oddílu na víkend
- zná přibližnou dobu rozkladu u vybraných odpadků (plechovka, sklo, papír, igeliťák)
- postaví jednoduchý přístřešek
- ví, jak se chovat při bouřce, jakých míst se vyvarovat
- zvládne sbalit batoh na dvoudenní výpravu, ví, co si má vzít s sebou
- ví, kam v táboře umístit latrýnu
- umí si rozdělat ležení pod širákem
oheň:
- umí zapálit oheň na tři sirky (bez použití papíru)
- rozdělal oheň za deštivého počasí
- ví, jak udělat oheň na sněhu
- umí rozdělat oheň v kamnech/kotli
- umí zprovozuschopnit petrolejovou lampu
vaření:
- uvaří jednoduché jídlo na ohni
- zvládne uvařit jednoduché jídlo pro oddíl
- zná recept na 5 jídel
- zvládne alespoň 2 pomazánky
- připraví jídelníček na 5 dní
- nanormuje 3 recepty na pokrm pro 20 osob
- zvládne umýt nádobí
- dochutí čaj
- rozezná 5 druhů koření – ví, u jakého pokrmu je použije
turistika:
- alespoň 5x za rok spal ve stanu
- alespoň 3x za rok spal pod širákem
- připraví jednoduchý program na jednodenní výpravu
- zvládne vést oddílovou schůzku
- zvládne se pohybovat v rojnici
- v přírodě nachodil během výprav alespoň 30 km (sčítá se, nemusí být naráz)
Zdravotník 1. st.- věk 4-6 let
poranění:
- ví, jak ošetřit puchýře
- ví, jak ošetřit třísku
- ví, jak ošetřit malé říznutí/škrábnutí
- ví, jak ošetřit odřeninu
- ví, jak ošetřit štípnutí včelou, vosou, komárem
- ví, jak ošetřit krvácení z nosu
- ví, jak vyndat klíště a jak dále postupovat
bezpečnost/hygiena:
- zná telefonní číslo na záchranku
- ví, proč je důležité na kole, lyžích jezdit s helmou
- chová se u vodních ploch, tak, aby dodržel základní bezpečnost
- ví, kam uloží tyto potraviny: šunka, balená voda, zelenina, pečivo, jogurt, těstoviny
- umí si pořádně a správně umýt ruce, vyčistit zuby a vysmrkat se
lékárnička:
- rozezná obvazy
- rozezná náplasti
- pozná šátek od škrtidla
rozpoznávání:
- umí určit tyto zvířata: včela, vosa, komár, klíště, zmije
- umí určit tuto houbu: muchomůrka červená
- umí určit tuto rostlinu: vraní oko čtyřlisté
- určí základní části lidského těla
Zdravotník 2.st. - věk 7-9 let
poranění:
- ví, jak postupovat při mdlobě
- zná rozdíl mezi úpalem a úžehem, ví jak při těchto stavech postupovat
- ví, jak ošetřit popáleniny 1.stupně
- ví, jak ošetřit omrzliny
- ví, co znamená 5T, kdy je používám
- ví, jak ošetřit cizí těleso v oku
- pozná tepenné krvácení od žilního
- ví, jak ošetřit lehkou zlomeninu
- zná, jaká je frekvence při KPR – u dospělého a i u dětí
- ví, jak ošetřit naraženiny, vymknutí
- ví, jak ošetřit řezné a tržné rány
- ví, co dělat při bezvědomí
bezpečnost/hygiena:
- zná telefonní číslo na záchranku, policii i hasiče – i společné číslo IZS
- zná bezpečnostní pravidla při vstupu na led
- chová se u skal tak, aby dodržel základní bezpečnost
- zná pravidla při uchovávání potravin
- zná pravidla při přesunu po komunikacích
lékárnička:
- ví, co by měla obsahovat lékárnička
- umí v případě nutnosti vytvořit nosítka z věcí, co má po ruce
- umí udělat improvizovanou dlahu na ruku
- ví, jaké léky použít při teplotě
- ví, co dělat při průjmu
rozpoznávání:
- zná alespoň 4 jedovaté houby
- zná alespoň 2 jedovaté rostliny
- učí detailně části lidského těla
Zdravotník - 3.st - věk 10-13 let
poranění:
- ví, jak postupovat při úrazu elektrickým proudem
- umí provést nepřímou masáž srdce a dýchání z úst do úst
- ví, jak ošetřit popáleniny 2 a 3.stupně
- ví, jak postupovat při otravě
- ví, jak postupovat při poranění cizím tělesem v dutině břišní
- ví, jak ošetřit tepenné a žilní krvácení
- ví, jak ošetřit otevřenou zlomeninu
- rozpozná rány bodné, řezné, tržné, sečné a rány kousnutím
- ví, jak postupovat při poranění – pád z výšky
- ví, jak postupovat při uštknutí hadem
- ví, jak postupovat při pokousání psem
- umí stabilizovanou polohu a zná její význam
- zvládne ošetřit opravdové lehké poranění
- ví, co dělat při alergické reakci
bezpečnost/hygiena:
- zvládne hovor na linku 155 (nanečisto)
- ví, jak se chovat při bouřce
- ví, jak se chovat v případě dopravní nehody – co se týče bezpečnosti
- dodržuje zásady bezpečnosti při koupání
- dodržuje bezpečnost při používání nebalené vody (z přír.zdrojů)
- ví, jak dodržovat hygienická pravidla při používání masa a vajec
- ví, jak bezpečně používat čistící prostředky
lékárnička:
- umí vytvořit nosítko, tzv. sedátko
- umí udělat improvizovanou dlahu na nohu
- ví, jaké léky použít při rýmě, kašli, zácpě
- ví, co dělat při zvracení
- ví, jak postupovat u laryngitidy
- zná způsob, jak vyprostit osobu z havarovaného vozidla
- ví, jak postupovat při tonutí
rozpoznávání:
- zná a popíše fungování lidského těla – zná jednotlivé soustavy
- popíše základní kosti v těle a ví, kde se nachází vnitřní orgány
- zvládne pohled na krev
TOPOGRAF A ŠIFRANT - 1.st. věk 4-6 let
mapa:
- rozezná busolu a kompas
- ví, kde na mapě je sever
- vyjmenuje čtyři světové strany
- zná alespoň 8 mapových značek
- ví, co jsou to pochodové značky a zná alespoň 3
- zná 2 způsoby, jak vytvořit pochodovou značku
- ví, co je to tajné značení
- na mapě pozná louku, pole, les a vodní plochu
- zná šipku vlčků
- zná alespoň 1 způsob určení světové strany v přírodě
hvězdy:
- ví, co je to souhvězdí
- zná název naší planety
- ukáže na obloze hvězdy
- ví, co svítí ve dne a co v noci
- ví, podle které hvězdy poznáme sever
šifry:
- zná morseovu abecedu – písmeno/slovo – alespoň 10
- rozezná dlouhou a krátkou slabiku
- umí vytleskat slovo po slabikách
- zná způsob, jak napsat tajnou zprávu
- ví, co je to šifra a k čemu slouží
znalost okolí:
- zná název nejvyššího vrchu Českomoravské vrchoviny
- zvládne se orientovat dle jednoduchého plánku
- ví, co dělat, když se ztratí
- zná název vesnice, v níž žije
- zná blízké okolí klubovny/tábořiště
TOPOGRAF A ŠIFRANT 2. st.- věk 7-9 let
mapa:
- zvládne určit azimut na mapě i v přírodě
- umí naseverovat mapu
- namaluje růžici se světovými stranami
- zná alespoň 12 mapových značek
- zná alespoň 6 pochodových značek
- zná 3 způsoby, jak vytvořit pochodovou značku
- zná alespoň 3 způsoby tajného značení
- na mapě pozná kopec/vrch, zjistí jeho výšku, ukáže město/obec, cestu, silnici, potok
- zná dva způsoby, jak určit světové strany v přírodě
hvězdy:
- zná alespoň 2 souhvězdí
- najde na noční obloze alespoň 1 souhvězdí
- najde na noční obloze severku
- vyjmenuje alespoň 5 planet naší sluneční soustavy
šifry:
- zná morseovu abecedu
- umí napsat tajnou zprávu
- zná abecedu
- zná alespoň 3 šifry
znalost okolí:
- ví, kolik měří nejvyšší vrchol Českomoravské vrchoviny
- zvládne namalovat plánek dětského hřiště
- zná širší okolí klubovny/tábořiště
- ví, jak se chovat v neznámém terénu
TOPOGRAF A ŠIFRANT 3.st. - věk 10-13 let
mapa:
- zvládne jít podle azimutu (alespoň 5 stanovišť)
- vysvětlí, co je to vrstevnice, ukáže na mapě, kde je kopec prudší, a kde mírnější
- zná alespoň 20 mapových značek
- zná alespoň 9 pochodových značek
- alespoň 1x přichystal pochod podle pochodových značek
- umí udělat alespoň 4 způsoby tajné značení
- na mapě pozná směr toku řek/potoků
- zná turistické značky a ví k čemu slouží
- zná 3 způsoby, jak určit v přírodě světové strany
- vysvětlí, co je to měřítko, zvládne jeho přepočet
hvězdy:
- zná alespoň 5 souhvězdí
- na noční obloze ukáže 3 souhvězdí
- vyjmenuje všechny planety naší sluneční soustavy
- zná způsob, jak najít severku podle souhvězdí Velký vůz
šifry:
- zná alespoň 5 způsobů jak jinak napsat morseovku
- zná morseovu abecedu – čísla
- umí odhalit tajnou zprávu
- zná alespoň 5 šifer
- umí morseovu abecedu vysílat i přijmout
znalost okolí:
- vyšel na nejvyšší vrch Českomoravské vrchoviny
- zvládne namalovat jednoduchý plánek v přírodě
- dovede oddíl podle mapy na určené místo
- zná široké okolí klubovny/tábořiště
ŘEMESLNÍK 1.st. - věk 4-6 let
práce s nářadím:
- rozezná základní nářadí (nůž, sekera, pila, hřebík, šroub, lopata, hrábě, krumpáč…)
- umí zatlouct hřebík
- ví, jak se bezpečně používá nůž, sekera a pila
- rozezná syrový strom od suchého
- umí nanosit a naskládat dřevo
- umí používat hrábě a lopatu
- umí zašroubovat šroub
- umí po práci s nářadím vše zase uklidit
uzly:
- uváže jednoduchý uzel
- zvládne uvázat lodní a liščí smyčku
- ví, kdy může tyto uzly využít
výrobky/stavby:
- umí vydlabat dýni
- ví, jak se staví drak
- zvládne vyrobit zvířátka postavičky z přírodnin
- zvládne vybrat správné proutí na pomlázku
- zvládne 1 techniku zdobení velikonočních vajec
- umí navléct niť do jehly a navleč z korálků náhrdelník
- sám si vyrobí „deníček“ na lístečky
- umí vytvořit obtisky listů na papír či dřevo
- ovládá malování pastelkami, voskovkami i křídami
- umí používat štětec a nůžky
- ovládá techniku savování
- umí zpracovat keramickou hlínu nebo plastelínu
ŘEMESLNÍK 2.st. - věk 7-9 let
práce s nářadím:
- rozezná i méně známé nářadí (mačeta, poříz, hoblík, druhy šroubováků, kleští, pil…)
- ve dvojici uřízne špalek o průměru 10cm
- ví, jak se oseká pokácený strom od větví
- ví, jak se kácí strom
- vykope díru o rozměrech 40x40x40 cm
- umí používat rýč a motyku
- ví, jak se skladuje nářadí
- ví, že nářadí není hračka a chová se podle toho
uzly:
- ví, jak se uchovávají provazy/lana
- zvládne uvázat ambulanční uzel, škotový uzel a liščí a lodní smyčku
- ví, kdy může tyto uzly využít
výrobky/stavby:
- zvládne vydlabat a vyřezat dýni
- aktivně pomáhal se stavbou draka
- umí vyrobit šípy
- nařeže a připraví proutí na pletení pomlázky
- zvládne techniku batiky
- ovládá tři techniky zdobení vajec
- zvládne přišít knoflík
- s malou pomocí vyrobí březové koště
- ovládá techniku malování vodovkami i temperovými barvami
- zvládne vyrobit nástěnku
- umí používat tavící pistoli, sešívačku i děrovačku
- zvládne vyrobit jednoduché krmítko pro ptáčky
- vyrobí něco z keramické hlíny nebo z plastelíny
ŘEMESLNÍK 3st. - věk 10-13 let
práce s nářadím:
- umí vytáhnout hřebík kleštěmi
- umí používat poříz
- zvládne naštípat špalek
- umí udělat třísky (alespoň hrst)
- porazí soušku a oseká jí od větví (do průměru 10 cm)
- umí osekat kůl do špice
- zatluče kůl do země palicí (paličkou)
uzly:
- krom předešlých uzlů uváže ještě dračí smyčku, zkracovačku, rybářskou spojku
- uváže lodní smyčku na kůl
- umí uvázat břemeno do tzv. koše
- umí smotat lano
výrobky/stavby:
- vyrobí lampión
- umí postavit draka
- umí vyrobit funkční luk
- uplete velikonoční pomlázku
- vybere si techniku obarvení trička, obarví ho a toto dozdobí např. pomocí fix na textil, třásněmi či korálky
- ovládá 5 technik zdobení velikonočních vajec
- zvládne vyšít jednoduchý obrázek (např. lesní moudrost na šátek)
- vyrobí ptačí budku
- namaluje na plátno nějaký výjev z přírody (zvíře, rostlinu, krajinku)
- udělá jednoduchou táborovou stavbu (lavičku, stolek, kozu na dřevo, klandr…)
SPORTOVEC 1.st - věk 4-6 let
míčové hry:
- odpálí míček baseballovou pálkou (5 pok. – 1 odpal)
- s florbalovou hokejkou projede slalom a vstřelí do prázdné branky gól
- umí chytit a hodit míč na vzdálenost 2 m
- kopne míč a dá gól ze vzdálenosti 5 m
- umí driblovat s míčem
atletika:
- hodí tenisovým míčkem do vzdálenosti alespoň 8 m
- bez rozběhu skočí do dálky alespoň 80 cm
- uběhne 50 m alespoň za 20 s
- uběhne bez zastavení 250 m
ostatní cviky:
- na hřišti vyleze na horolezeckou stěnu
- ujde trasu dlouhou alespoň 3 km
- vydrží v „závěsu“ alespoň 10 s
- udělá alespoň 10 lehů sedů
- udělá kotrmelec (s pomocí)
- udělá alespoň 25 dřepů – bez přestávky
- umí skákat panáka
- zvládá zacvičit rozcvičku
ostatní sporty:
- zvládne 1 gymnastický prvek
- umí jezdit na koloběžce
- umí jezdit na kole bez koleček, ujede alespoň 500 m
- plave za použití rukávků/destičky
- stál alespoň 2x na lyžích
- trefí terč lukem a šípem (10 pokusů/1 trefa) alespoň ze vzdálenosti 2 m
- vyjmenuje alespoň 10 sportů
- zvládne se postavit na zimní brusle, snaží se „bruslit“
SPORTOVEC 2.st. - věk 7-9 let
míčové hry:
- odpálí míček baseballovou pálkou (5 pok.– 3 odp.)
- s florbalovou hokejkou si zvládne alespoň 10x přihrát
- umí chytit a hodit míč na vzdálenost 4 m
- kopne míč a dá gól ze vzdálenosti 10 m
- vstřelí basketbalovým míčem koš
- zvládne pinkat tenisovou raketou o stěnu
atletika:
- hodí tenisovým míčkem do vzdálenosti alespoň 15 m
- bez rozběhu skočí do dálky alespoň 120 cm
- uběhne 50 m alespoň za 15 s
- uběhne bez zastavení 500 m
ostatní cviky:
- vyšplhá na 2 m tyč
- ujde trasu dlouhou alespoň 6 km
- vydrží v „závěsu“ alespoň 25 s
- udělá alespoň 20 lehů sedů
- udělá alespoň 5 kliky (mohou být dívčí)
- udělá alespoň 50 dřepů – bez přestávky
- umí skákat přes švihadlo
- zvládne předvést alespoň 4 cviky při rozcvičce
ostatní sporty:
- zvládne 3 gymnastické prvky
- na kole ujede alespoň 10 km (po cyklostezce) 5 km (v terénu)
- umí plavat i potopit se
- umí na lyžích dělat obloučky i zastavit
- trefí terč lukem a šípem (10 pokusů/3x trefa) alespoň ze vzdálenosti 3 m
- vyjmenuje alespoň 15 sportů
- umí bruslit na ledě
SPORTOVEC 3.st. - věk 10-13 let
míčové hry:
- odpálí míček baseballovou pálkou (5 pokusů – 4 odpal)
- umí hrát florbal, zná nejdůležitější pravidla
- umí chytit a hodit míč na vzdálenost 10 m
- kopne míč a dá gól ze vzdálenosti 15 m
- umí udělat dvoutakt
- umí hrát stolní tenis
atletika:
- hodí tenisovým míčkem do vzdálenosti alespoň 25 m
- bez rozběhu skočí do dálky alespoň 170 cm
- uběhne 50 m alespoň za 10 s
- uběhne bez zastavení 800 m
ostatní cviky:
- vyšplhá po laně
- ujde trasu dlouhou alespoň 10 km
- vydrží v „závěsu“ alespoň 40 s
- udělá alespoň 30 lehů sedů
- udělá alespoň 10 kliky (mohou být dívčí)
- udělá alespoň 100 dřepů – bez přestávky
- vydrží skákat bez chyby přes švihadlo 1 minutu
- dokáže vést celou rozcvičku a ví, proč je tato důležitá
ostatní sporty:
- zvládne 5 gymnastické prvky
- na kole ujede alespoň 15 km (po cyklostezce) 10 km (v terénu)
- umí dva plavecké styly, uplave 50m, 5 pod vodou
- zvládne sjet sjezdovku na lyžích, umí vyjet po lanovce
- trefí terč lukem a šípem (10 pokusů/5x trefa) alespoň ze vzdálenosti 4 m
- vyjmenuje alespoň 20 sportů
- umí bruslit na kolečkových bruslích